Monday, January 23, 2006

Berita Terkini: Kebenaran Telah Mati

Berita Terkini

Kebenaran telah Mati
Oleh B.M.T

KUALA LUMPUR, 13 Januari: Kebenaran telah pun menemui ajalnya dan dijangka akan dikebumikan di tanah perkuburan Bangsar esok. Kematiannya merupakan suatu kehilangan yang amat besar pada negara, dan membuatkan kita tersedar dan bangkit. Setelah bertahun lamanya berjuang untuk terus hidup, Kebenaran akhirnya tidak lagi mampu menanggung kesemua serangan yang dihadapinya dari pelbagai sudut.

Antara kejadian pahit yang diketahui umum termasuklah pengambilalihan Utusan Melayu oleh UMNO pada tahun 1961, pengambilalihan Nanyang Siang Pau oleh MCA pada 2001, dan hanya minggu lepas, iaitu pada 5 Januari, campurtangan terus dari kerajaan dalam penyingkiran dua editor senior di China Press.

Pencerobohan kuasa ini telah menjejaskan penglihatan Kebenaran menjadi kabur, dan telah meyebabkannya membuat keputusan-keputusan yang kurang waras sejak beberapa dekad ini. Rakyat yang selama ini bergantung pada Kebenaran bagi melibatkan diri dalam proses demokrasi, telah telah pun terjejas kepercayaannya terhadap keadilan.

Semakin hari, Kebenaran semakin kehilangan anggotanya melalui kurangnya kepertanggungjawaban dan keluhuran wartawan dan media massa. Seseorang yang enggan disiarkan namanya mengatakan, “Kadangkala sesetangah berita dilaporakan untuk mendedahkan kelemahan rakyat bagi mengalih perhatian terhadap kesalahan pihak kerajaan.”

Didorong oleh faktor komersial, sensasi dan kerapkali, cerita yang sengaja diada-adakan, laporan-laporan berita telah dibuat untuk disebarkan umum tanpa memperdulikan Kebenaran.

Salah satu contohnya adalah liputan baru-baru tentang apa yang dikatakan isu ‘Black Metal’, yang mana masyarakat ditakut-takutkan dengan suatu jenis aliran musik, tanpa benar-benar memahami atau mengetahui sejarah sebenar atau konteks muzik tersebut. Bukan itu sahaja, beratus-ratus remaja Malaysia telah ditangkap secara rambang dan dituduh sebagai rosak akhlak – Kesemuanya hanyalah untuk mencipta isu sensasi bagi melariskan jualan terbitan mereka. Melalui laporan-laporan sedemikian, suatu budaya baru telah dicipta dengan begitu mudah oleh media massa dengan begitu tidak bertanggungjawab sekali, untuk terus mengawal sekumpulan rakyat yang tidak mempunyai kuasa. Hak asasi manusia dan kebebasan remaja telah dikekang dengan begitu teruk sekali, hasil keghairahan media komersial murahan dan oleh wartawan-wartawan yang tidak bertanggungjawab.

Kanser sebegini telah memakan daging Kebenaran dan melemahkan keupayaannya untuk berdiri teguh. Orang ramai yang berhak mendapat maklumat tepat sebaliknya disuapkan ceramah isu moral yang memualkan. Menurut suatu sumber sulit, “Secara beransur-ansur, kita lihat masyarakat menjadi begitu ketagih pada drama dan kontroversi. Dengan penutupan minda sedemikian dan hilang kemampuan berpikiran kritikal, keupayaan mereka sebagai rakyat aktif kian bertambah lumpuh”.

Seperti tidak cukup setakat itu, telah bertahun lamanya Kebenaran dibebani dan diikat dengan pelbagai undang-undang yang menyekat kebebasannya untuk mendengar dan berkata-kata. Undang-undang ini termasuklah Akta Cetak dan Penerbitan, Akta Komunikasi dan Multimedia, Akta Hasutan, Akta Maklumat Rahsia dan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Apabila digabungkan, kesemua akta ini telah pun mampu menjahit tutup keseluruhan mata,telinga dan mulut Kebenaran.

Dengan darah yang telah pun diracuni, kehilangan anggota dan kehilangan deria rasa, Kebenaran masih mampu untuk terus hidup agak lama juga. Mungkin kerana beberapa orang individu dan organisasi telah menolong untuk cuba menjalankan pembedahan dan memulihkan Kebenaran melalui media alternatif. Namun begitu, usaha-usaha ini telah pun dibuat semana yang mampu.

Akhirnya, Kebenaran mati jua. Sekarang hanyalah tinggal untuk waktu berkabung. Oleh itu, marilah berkabung, berdoa, dan bersedia untuk menempuh waktu-waktu yang penuh keraguan. Tiada lagi Kebenaran sebagai tempat kita bergantung.

[Kenyataan Akhbar utk aksi Pusara Media]
-------------------------------------------------------------------------------------
Latest News

Truth is Dead
by B.M.T

KUALA LUMPUR, 13 January: Truth is dead and expected to be buried on the grounds in Bangsar tomorrow. Its death is a great blow to the nation, and its finality a sobering fact to wake up to. After struggling for its life for many years, Truth was not able to bear up to the multiple assaults it received from various quarters.

Some of the most widely grieved events include the Utusan Melayu takeover from UMNO in 1961, the Nanyang Siang Pau takeover from MCA in 2001, and only last week, on 5th January, direct interference from the government in the sacking of two senior editors in China Press.

This invasion of control has affected Truth’s eyes to be able to see without being obscured, and has created more and more dubious judgement calls for several decades now.
Citizens who rely on Truth to be able to participate actively in democracy have been severely shaken by the inability to trust its impartiality.

Truth has been losing more and more limbs through the lack of accountability and integrity of journalists and members of the press. One affected individual who wishes to be unnamed stated, “Sometimes some news stories are reported to focus on the mistakes of citizens in order to divert the attention away from the mistakes of the government.”

Driven by commercialisation, sensationalism and oftentimes, complete fabrication of facts, news reports have been produced for mass consumption without accountability to Truth.

One example is the recent coverage of the so-called ‘Black Metal’ issue, where a particular genre of music has been demonised without any real understanding or knowledge of its history or context. Not only that, hundreds of young Malaysians have been arbitrarily targetted and accused of moral corruption with an agenda of pushing for sales through sensationalism. Through the reports, a new culture has been randomly created by the press to further control a group of relatively powerless citizens. The human rights and freedoms of young people have been severely curtailed for crass commercialism through irresponsible media and journalism.

This form of cancer has eaten into the blood stream of Truth to weaken its ability to stand its ground. The public who has a right to receive accurate information and facts are instead fed fables heavily dosed with self-serving morality. According to a source that wishes to remain anonymous, “We have slowly seen the public become addicts of drama and controversy. With such a closing of the mind and the shutting down of critical faculties, their capacity as active citizens have been further crippled.”

In a final act of indignity, Truth has been burdened and tied up with scores of legislations that restrict its freedom to listen or speak for many years. These laws include the Printing and Publications Act, Communications and Multimedia Act, Sedition Act, Official Secrets Act and Internal Security Act. Working together, these acts effectively sewn the eyes, ears and mouth of Truth shut.

With poisoned blood, loss of limbs and sensory capacities, it is a wonder that Truth has been able to survive for as long as it did. Perhaps this is due to some individuals and organisations have attempted to perform regenerative operations and surgery on Truth through alternative media. However, these efforts have done all it can.

Truth is dead. It is time to mourn. Put on your black clothes, say a prayer, and be prepared for an age of uncertainty and scepticism. We have nothing more to rely on for knowing the Truth.

[Press Statement for Pusara Media action]

No comments:

Post a Comment